Alle leefstijlprogramma’s duren 2 jaar en worden volledig vergoed in de basisverzekering. Er zijn verschillen in de manier waarop er omgegaan wordt met de grote onderwerpen Bewegen, Voeding, Slapen&Ontspannen en Gedrag. Om die reden is het verstandig om vooraf te bedenken welke GLI het beste bij je past.

In Nederland worden 4 programma’s vergoed.

  1. COOL, Coachen op Leefstijl
  2. Beweegkuur
  3. Samen Sportief in Beweging
  4. SLIMMER

Bekijk onderstaande 3 stellingen zodat je kunt bekijken welke GLI jou het meest aanspreekt.

Welk van de volgende 3 stellingen spreekt jou het meest aan?

Stelling 1:

Ik ben in staat om zelf de regie te nemen op weg naar een gezonde leefstijl. Ik zoek meer kennis op belangrijke leefstijl-onderwerpen zodat ik weloverwogen mijn persoonlijke doelen kan stellen. Omdat dit traject mijn eigen maatwerk is, vind ik het fijn om gecoacht te worden door één persoon bij wie ik vertrouwen kan vinden. Ik ben geïnteresseerd in allerlei thema’s die te maken hebben met gezond leven dus naast bewegen en gezond eten, wil ik meer weten over gedrag, energie, slapen en ontspannen.

Stelling 2:

Ik moet vooral meer gaan bewegen maar weet niet hoe ik daar het beste mee kan beginnen en zoek daarbij intensieve begeleiding om dit goed op te starten en om een sport te vinden die bij mij past. Ook zoek ik concrete hulp om met eten gezondere keuzes te maken. Ik zoek vooral een vliegende start en daarna vind ik het wel fijn om af en toe te kunnen bespreken hoe het gaat met een vaste coach, zodat ik het vol kan houden.

Stelling 3:

Ik wil geïnspireerd worden door professionals om zelf meer te gaan doen. Als hierbij een aantal keren samen gesport kan worden, dan vind ik dat heel leuk maar ik weet dat ik het vooral zelf moet gaan oppakken. De begeleiding mag door verschillende professionals worden gedaan en de coaching hoeft niet heel intensief te zijn.

STELLING 1

Eigen regie en alle gezondheidsthema’s behandeld met coaching in de groep en individueel.

Dan adviseren we je het COOL leefstijlprogramma te volgen. In dit programma krijg je één begeleider nl. de leefstijlcoach. Je komt in een groep en samen behandel je allerlei onderwerpen op de grote hoofdthema’s Bewegen, Voeding, Slapen & Ontspannen en Gedrag. Naast 16 groepsbijeenkomsten, krijg je ook nog 8 individuele coachingsgesprekken. Je bent zelf in de regie en bepaalt dus ook zelf aan welke thema’s jij extra aandacht wilt besteden.

Omdat in het COOL programma de ruimte volledig wordt benut om alle thema’s die te maken hebben met een gezond leefpatroon aan bod te laten komen, is dit het programma waarin je de meeste kennis op gaat doen op het gebied van gezond leven. Gedrag is een heel belangrijk onderdeel waarbij je zult merken dat veranderen niet eenvoudig is en echt met kleine stapjes gedaan moet worden. De ervaring is dat de groepen intensief met elkaar omgaan en dat er zowel met de coach als met elkaar een vertrouwensband ontstaat. Dit maakt COOL op inhoud het meest complete en veilige programma.

STELLING 2

Vliegende start met sporten en eten. Daarna coaching om het vol te kunnen houden.

Wil je een vliegende start, dan adviseren we je mee te doen met het leefstijlprogramma Samen Sportief in Beweging SSIB. Het kan zijn dat je nog niet zoveel hierover hebt gelezen en dat kan kloppen. SSIB is de vierde en laatste erkende GLI en wordt met ingang van 2021 volledig vergoed. De kracht van SSIB zit ‘m erin dat je met de fysiotherapeut 2 x per week gaat sporten en met de voedingsdeskundige telkens een uur lang je eetpatroon onder de loep neemt. Dit doe je 8 weken lang. In die 8 weken ontstaat er ook contact met verschillende sportaanbieders waar je letterlijk naar toe gaat om te sporten. Eerst is de fysiotherapeut daar nog bij en in de laatste weken is de leefstijlcoach erbij. De leefstijlcoach neemt het stokje over en zal je nog 6 x in een individueel gesprek begeleiden en 6 x in een bijeenkomst met de hele groep.

STELLING 3

Hulp bij aanzetten tot bewegen en gezond eten. In iets mindere mate coaching dan bij het intensieve COOL coachingsprogramma. 

COOL is echt een intensief coachingsprogramma waarbij alle onderwerpen aan bod komen. Je moet zelf goed gemotiveerd zijn om je persoonlijke doelen te maken en te halen. Je bent goed in staat zelf de regie te nemen over jouw leefstijltraject.

SSIB neemt je mee naar de sportaanbieders. Je gaat samen sporten en na 8 weken ben je misschien wel lid geworden van de sportaanbieder waar je aan het sporten bent gegaan. Je vindt het fijn om gecoacht te worden maar vind het okee dat dit wat minder vaak is dan bij COOL want je wilde immers de vliegende start. Ook ben je meer van het “doen” dan van het “leren en erover praten”.

Zit je voor je gevoel niet bij COOL maar ook niet bij SSIB, dan kun je kiezen voor de Beweegkuur of SLIMMER.

Bij de Beweegkuur zit sporten niet in het programma maar helpt de fysiotherapeut jou om een beweegplan te maken. Verder helpt de diëtist jou om een voedingsplan te maken. Zowel de leefstijlcoach, de fysiotherapeut als de diëtist verzorgen groepsbijeenkomsten om over hun onderwerpen te praten. Met de leefstijlcoach heb je regelmatig korte gesprekjes om bij te praten over de voortgang.

SLIMMER is een GLI die niet gegeven wordt binnen de Blue Zones organisatie. Binnen deze GLI werken fysiotherapeut, voedingsdeskundige en leefstijlcoach ook met elkaar samen. Voor meer informatie over SLIMMER klik HIER.