Starten met mediteren: 8 tips voor beginners

Terug naar het overzicht

Starten met mediteren: 8 tips voor beginners

Mediteren kan, vooral voor beginners, een verwarrende ervaring zijn. Je hoort er geweldige verhalen over. Je kent alle voordelen en weet dat mediteren voor meer rust, geluk en acceptatie zorgt. Maar het lukt je gewoon niet. Je kunt de rust niet vinden. Je krijgt jeuk. Je hebt het gevoel dat je het niet goed doet en er blijven maar gedachten komen in plaats van die beloofde rust. Tot nu; wij geven je 8 tips voor beginners om te starten met mediteren!

  1. Start zonder verwachtingen
    Mediteren is geen magie. Verwacht geen geweldige inzichten, verlichting of spirituele ervaring. Zeker niet als je net begint. Meditatie kan altijd een bijzondere ervaring zijn, maar meestal is het gewoon een fijn moment voor jezelf. Je bent stil en kalm. En die kalmte draag je de hele dag mee. Stel je verwachtingen bij en zie het als een investering in jezelf!
  1. Kies jouw favo houding
    In welke houding kun je het best mediteren? In elke houding. Je kunt zittend, liggend en zelfs staand of lopend mediteren. Er is geen goed of fout. Dus doe gewoon wat bij jou past. Ga liggen, pak een fijne stoel of blijf staan. Kies de houding die jij het prettigst vindt!
  1. Kies jouw favo plek
    Tijdens je meditatie moeten de prikkels van je omgeving zo min mogelijk zijn. Kies daarom een ruimte waar jij rust ervaart. Is dat in de badkamer? Dan ga je daar zitten. Wil jij liever op de bank liggen, dan is dat ook goed. Kies ook nu de plek die jij het prettigst vindt!
  1. Laat je leiden
    Als beginner is het soms lastig om te bepalen wat je moet doen tijdens een meditatie. Er zijn veel verschillende soorten meditaties, maar voor een beginner is de geleide meditatie het meest eenvoudig. Je wordt dan door een stem begeleid tijdens je meditatie. Je kunt hiervoor een app downloaden, zoals Headspace, of zoek op YouTube naar geleide meditatie.
  1. Maak er een dagelijkse gewoonte van
    Kort mediteren is beter dan niet mediteren. Als je geen tijd hebt om 10 minuten te zitten, trek er dan 5, 3 of zelfs 1 minuut voor uit. Mediteer elke dag. Dit lijkt heel veel en lastig vol te houden, maar juist als beginner ervaar je de voordelen pas als je het regelmatig doet.
  1. Vergeef jezelf als je toch een sessie mist
    Belangrijk is dat meditatie een gewoonte wordt. Maar er gaat natuurlijk een dag komen waarop het je echt niet lukt om te mediteren. En dat is helemaal oke. Accepteer het feit dat je een keertje gemist hebt, en pak de draad daarna gewoon weer op!
  1. Nee je doet het niet fout
    Elke beginner gaat twijfelen. Doe ik het wel goed? Merk ik al voordelen? Moet ik iets anders doen? Dat is normaal, dat doet iedereen. Maar onthoud 1 ding: je doet het nooit fout. Iedereen mediteert op zijn eigen manier. Het allerbelangrijkste is dat je het al (dagelijks) doet!
  1. Lach wanneer het over is
    Als je klaar bent met je meditatie, lach dan! Wees blij dat je het gedaan hebt en dat je tijd voor jezelf hebt gemaakt. Dit waren twee waardevolle minuten en een echte investering in jezelf!

Mediteren is niet altijd makkelijk of leuk maar het biedt wel veel voordelen. Je kunt ieder moment beginnen, dus probeer het gewoon en mediteer vandaag eventjes 2 minuten!

Gerelateerde artikelen

Hoe en waarom bouw je spiermassa?

Gerelateerde artikelen 24.03.20Genoeg beweging zonder sportschool!Gerelateerde artikelenLees meer

Wat is een gezond voedingspatroon?

Gerelateerde artikelen

Genoeg beweging zonder sportschool!

Gerelateerde artikelen