’s ochtends diëten, ’s avonds vergeten

Terug naar het overzicht

’s ochtends diëten, ’s avonds vergeten

Elke ochtend spreek je weer met jezelf af: vandaag doe ik het anders! Geen snacks meer, veel groente en gezonder leven. Als je diezelfde avond na een zware dag op de bank ploft, heb je de zak chips al open voordat je het doorhebt. Je weet dat het niet gezond is en het niet nodig hebt, maar toch geef je eraan toe. Niet zozeer omdat je honger hebt, maar vooral omdat je er gewoon zin in hebt, of vindt dat je het hebt verdiend. Herkenbaar? Je bent niet de enige! De manier waarop onze hersenen werken is namelijk de reden dat veel mensen ’s avonds in oude gewoontes terugvallen.

Twee systemen
Elke dag maak jij bewust, maar misschien nog wel vaker onbewust, duizenden beslissingen. Je kunt niet elke beslissing weloverwogen en doordacht nemen, daar heb je gewoon de tijd en energie niet voor. Daarom werken in jouw hersenen twee systemen met elkaar samen. Systeem 1 is een snel, automatisch, systeem dat jou helpt bij de makkelijke, veelvoorkomende keuzes. Dit systeem heeft de voorkeur voor gewoontes en routines. Dit kost je weinig energie om te gebruiken. Het andere systeem: systeem 2 helpt jou bij het maken van beslissingen waar je langer en beter over na moet denken. Je kunt je voorstellen dat het voor het gebruiken van systeem 2 veel meer energie en wilskracht nodig is dan voor systeem 1.

Uitgeput systeem 2
Hoe komt het nou dat deze systemen het moeilijk maken om je nieuwe, gezonde leefstijl vol te houden? Dit gaat als volgt: wanneer jij ’s ochtends wakker wordt, vol energie, bepaalt systeem 2 dat vandaag de start van jouw nieuwe, gezonde leefstijl gaat worden. Vol goede moed doorsta jij de dag en maak je allemaal gezonde keuzes met systeem 2. Aan het einde van de dag kom jij moe thuis. Ook systeem 2 is ‘moe’ en laat je in de steek. Het automatische systeem 1 neemt nu voor jou de beslissingen en voor je het weet val je terug in je oude gewoontes. Dit is een automatisch, natuurlijk proces, dus het is helemaal niet gek dat dit telkens weer opnieuw gebeurt.

Verander de gewoontes in systeem 1
Voor een nieuwe, gezonde leefstijl moeten dus de gewoontes in systeem 1 worden aangepakt. Dit is een heel lastig proces, maar zeker niet onmogelijk! Met het Blue Zones programma helpen we jou bij het creëren én volhouden van een gezonde leefstijl. Samen met jouw persoonlijke coach leer je jouw gewoontes en valkuilen te herkennen en doorbreken. Wanneer je bewust bezig gaat met deze verandering kost het je uiteindelijk steeds minder energie om ook ’s avonds gezondere keuzes te maken!

Start vandaag nog met vijf tips voor het veranderen van gewoontes. Of wil je weten wat Blue Zones voor jou kan betekenen? Bel of mail ons! Dan vertellen we je er alles over.

Gerelateerde artikelen

Hoe en waarom bouw je spiermassa?

ShareShareTweet

Wat is een gezond voedingspatroon?

ShareShareTweet

Genoeg beweging zonder sportschool!

ShareShareTweet