Meer energie – 7 tips voor een goede werk-privébalans

Terug naar het overzicht

Meer energie – 7 tips voor een goede werk-privébalans

Kom je met moeite uit bed, start je pas echt op na een sterke kop koffie en stop je overdag maar niet met geeuwen? Je gaat vroeg naar bed maar desondanks sta je vermoeid op. Op werk ben je moe, maar thuis ook. Hoe krijg je die energie terug? Heb je er weleens bij stilgestaan dat een verstoorde balans tussen werk en privé de oorzaak kan zijn van deze vermoeidheid? Wij geven je 7 concrete tips waarmee jij kan zorgen voor een betere werk-privébalans.

  1. Priotiteiten

Het klinkt logisch, maar bepaal voor jezelf wat jouw prioriteiten zijn! Maak voor een lijst met dingen die je belangrijk vindt om te doen in het leven. Wees eerlijk, het gaat niet om dingen waarvan je denkt dat je omgeving ze belangrijk vindt, maar om wat jij belangrijk vindt in het leven. Waar krijg jij energie van en waar word jij nou echt gelukkig van? Heb je de lijst gemaakt? Bepaal dan wat de topprioriteiten van deze lijst zijn en hoeveel energie, tijd en geld jij steekt in het behalen van elke prioriteit. Jouw topprioriteiten verdienen jouw meeste aandacht, is dit in de werkelijkheid niet zo? Doe er dan iets aan en maak het zo concreet mogelijk!

  1. One in = One out

Je zit momenteel aan je energie max. Dit betekent dat als je een verplichting extra krijgt (je spreekt bijvoorbeeld af om elke dinsdagavond met je vriendin te gaan sporten), dat je jezelf ook moet verplichten om een andere energievreter schrappen.

  1. Take a break

Soms kun je helemaal opgaan in je werk, de druk, de stress en die hele to-do lijst die je nog moet afwerken. Een pauze voelt dan als tijdverspilling maar de kans op overbelasting als je maar door, door, door blijft gaan is groot! Een pauze is geen verspilling van je tijd maar juist een moment om je weer even op te laden, je hoofd leeg te maken en vervolgens weer met nieuwe energie aan de slag te gaan. Sta elk uur even op om koffie te halen, maak een kort praatje met je collega of loop simpelweg een rondje over de afdeling. Niet alleen goed voor je mentale energie, maar ook nog eens goed voor je lichamelijke gezondheid!

  1. Neem de tijd

Je bent moe, dus elke minuut extra slaap voelt natuurlijk als een enorme winst. Maar vergeet niet dat stress door te weinig tijd al die extra energie weer als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Je kunt beter ’s ochtends een half uurtje eerder opstaan en rustig je ochtendritueel afwerken, dan dat je heel gestrest en overprikkeld de deur uitgaat en alweer vermoeid aankomt op het werk! Gun jezelf wat extra tijd.

  1. Zeg nee

Je bent de balans even kwijt en dat is waarschijnlijk omdat je te veel hooi op je vork hebt genomen. Heb je overal ja op gezegd omdat je het wilde? Of omdat je geen nee durfde te zeggen? Nee zeggen is voor heel veel mensen heel moeilijk. Begin met nee zeggen tegen kleine vragen en hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt. Echt!

  1. Sluit geen compromis

Als je voor een compromis gaat betekent dit automatisch dat je ergens iets hebt moeten inleveren en dit gaat dus ten koste van jou en jouw eigen energie. Wees eens wat harder, durf nee te zeggen en probeer niet altijd voor de compromis te gaan. 

  1. Wie het kleine niet eert..

Begin met de kleine (makkelijke) veranderingen op alle gebieden: werk, thuis, jezelf en je omgeving. Dwing jezelf niet meteen tot enorme veranderingen, maar zeg eens een keer nee. Of ga eens sporten in plaats van thee drinken met de buurvrouw.

Laat je hoge eisen los en geef jezelf de tijd om weer rustig de balans terug te vinden. Want als jij lichamelijk weer lekker in je vel zit, dan gaat het mentaal ook een stuk beter. En andersom. Want mentale onrust zorgt ook voor lichamelijke klachten. Lukt het je niet om in balans te komen, of weet je simpelweg niet wat de oorzaak is? Het unieke leefstijlprogramma van Blue Zones kan je hierbij helpen. Ga bijvoorbeeld voor onze Ready? fase en vind de oorzaak door middel van ons brede mentale en fysieke onderzoek!

Gerelateerde artikelen

Meepraten over leefstijlprogramma’s in Apeldoorn. Iets voor jou?

ShareShareTweet

Hoe en waarom bouw je spiermassa?

ShareShareTweet

Wat is een gezond voedingspatroon?

ShareShareTweet