Last van stress? Duik de mentale sportschool in!

Terug naar het overzicht

Last van stress? Duik de mentale sportschool in!

Heb je last van stress en alle bijkomende klachten? Heb je te weinig energie, ben je snel emotioneel, vergeetachtig en voel je je gespannen? Dan wil je daar natuurlijk zo snel mogelijk wat aan doen. Hoe zorg je ervoor dat je weer mentaal fit wordt en blijft?

Mentale sportschool
Meestal gaan we pas aan de slag met mentale klachten als het al is misgegaan. Dat is eigenlijk gek, want we gaan toch ook niet de sportschool in als je al een spier hebt verrekt? Uit veel onderzoek blijkt dat mentaal sporten zorgt voor een betere mentale conditie en uiteindelijk voor minder stress en een groter geluksgevoel. Tijd om die mentale sportschool in te duiken dus!

De mentale krachttraining
Om je stress te verminderen (en in het vervolg te voorkomen) is het belangrijk dat alle aspecten van vitaliteit aandacht krijgen. Als je mentaal lekker in je vel zit, voel je je vaak lichamelijk ook beter. En andersom. Investeer in je lichamelijk gezondheid met gezond eten en voldoende beweging. Maar zorg er ook voor dat je geestelijk gezond blijft door ontspanning en mentale ruimte te creëren (met overzichtslijstjes en bijvoorbeeld mediteren). Wij hebben een mentale krachttraining voor je samengesteld waarmee je al deze aspecten aandacht geeft. Met deze vijf acties geef je jouw mentale conditie een boost en blijf je voortaan mentaal fit!

  1. Maak een to-do lijst (per dag)
    Schep overzicht en maak ruimte in je hoofd. Begin elke ochtend met het opschrijven van je to-do’s voor die dag. Wat moet er allemaal gebeuren, op werk- en privégebied. Maak elke to-do niet te groot en onthoud, het gaat alleen om een to-do voor die ene dag. Breng daarna prioriteit aan in je lijst. Als je dit elke ochtend doet, begin je elke dag met een opgeruimd hoofd en train je jezelf om te prioriteren en het overzicht te behouden.
  2. Schrijf een dankbericht
    Empathie is niet voor watjes. Mensen die hun gevoel en dankbaarheid voor anderen tonen blijken hun empathisch vermogen te trainen en bij tegenslagen sterker te staan! Als je lief bent voor de mensen om je heen, dan blijkt dit een enorm positieve invloed te hebben op je eigen geluk en zelfbeeld. Dus probeer eens in de zoveel tijd een dankbericht te sturen naar iemand die je dankbaar bent: de oppas dat ze zo flexibel is. De buurman omdat hij ook jouw heg heeft gesnoeid. Je partner omdat hij of zij er altijd voor je is. Je collega’s omdat ze je helpen bij het werk. Het maakt niet uit waar het over gaat, groot of klein, het sturen van ‘bedankt’ doet niet alleen iets voor de ontvanger, maar juist ook voor de zender!
  3. Eet een appel
    Stress heeft een enorme invloed op je eetpatroon. De één gaat emotie-eten terwijl een ander juist vergeet te eten. Het is heel belangrijk om juist in tijden van stress gezond te blijven eten! Uit onderzoek is gebleken dat je om een stressgevoel te verminderen bijvoorbeeld vetrijke voeding moet vermijden en juist moet kiezen voor producten met veel vitamine C. Zorg er dus voor dat je voldoende groente en fruit blijft eten.
  4. Stap de sportschool in
    Ook voor de mentale krachttraining moeten we de echte sportschool in. Onderzoek heeft aangetoond dat in beweging zijn mentale klachten doet verminderen. Door actief te bewegen verhogen we ons geluksgevoel en hebben we geen ruimte om te piekeren. Om actief te bewegen moet je natuurlijk wel tijd investeren, die je in tijden van stress en tijdsdruk vaak niet hebt. Probeer ook op die momenten om toch echt te blijven bewegen. Ga bijvoorbeeld lopend naar de supermarkt, doe je telefonisch overleg wandelend of pak altijd de trap in plaats van de lift.
  5. Plan je ontspanmoment in (elke dag)
    Je lichaam en je hersenen hebben ontspanning nodig om te kunnen herstellen. Met ontspanning onderbreek je ook nog eens je gedachten, piekermomenten en de stressreactie van je lichaam. Weet je nog die to-do lijst? Zet daar altijd een ontspanningsmoment op, want die heb je echt nodig! Wat dit is? Dat bepaal je zelf. Voor de één is dit een half uur een serie kijken, een podcast luisteren of een warme douche nemen. Terwijl de ander liever uitgebreid kookt of een avondwandeling ontspannend vindt. Het maakt niet uit wat het is, maar om stress te verminderen en te voorkomen heb je ontspanning nodig!

Hou vol!
Net als trainen in de gewone sportschool, vraagt ook de mentale sportschool wat tijd en energie. Het is soms lastig om dit vol te blijven houden, zeker als je al stress en tijdsdruk ervaart. Probeer deze ‘krachttraining’ echt te zien als een belangrijke investering die je uiteindelijk meer energie en minder stress gaat geven! Soms is het moeilijk om het vol te blijven houden, heb je hulp nodig of een steun in de rug? Wij helpen je graag, vraag ons gerust naar de mogelijkheden!

Gerelateerde artikelen

Emotie-eter of verleidingseter?

Gerelateerde artikelen 04.02.19Hoe verander je gewoontes? 5 tips om te startenGerelateerde artikelenLees meer

Ben ik overspannen?

Gerelateerde artikelen

Hoe verander je gewoontes? 5 tips om te starten

Gerelateerde artikelen