Hoe verander je gewoontes? 5 tips om te starten

Terug naar het overzicht

Hoe verander je gewoontes? 5 tips om te starten

Het veranderen van gewoontes is een lastig proces, maar goed nieuws: het is zeker niet onmogelijk! Bij Blue Zones zijn we gespecialiseerd in het doorbreken van je oude patronen en creëren van een nieuwe leefstijl. Veel mensen willen echt wel veranderen, maar het lukt ze gewoon niet. Elke ochtend beginnen ze weer vol goede moed, maar in de avond vallen ze weer terug in oude gewoontes. Dit komt door twee systemen in je hersenen die samenwerken. Bij het veranderen van gewoontes is het belangrijk dat we systeem 1 aanpakken. Hoe doe je dat? We geven je 5 tips, zodat je direct van start kan gaan:

  1. Stel een concreet doel
    Wat wil je precies veranderen, wanneer wil je het veranderen en wanneer heb je jouw doel bereikt? Bepaal  de antwoorden op deze vragen en creëer daarmee een concreet doel. Schrijf het op en lees het bijvoorbeeld elke ochtend even door of hang het op zodat je jezelf eraan blijft herinneren. Het is belangrijk dat je constant bewust blijft van het doel, ook als je neigt terug te vallen in je oude patronen!
  2. Bepaal je motivatie
    Je wilt veranderen, daar heb je een reden voor. Als je voor jezelf duidelijk krijgt waarom je wilt veranderen dan kun je jezelf daar ook aan blijven herinneren en jezelf blijven motiveren om het doel te halen. Om je motivatie te bepalen kun je jezelf drie vragen stellen:
    – Waarom wil jij dit (je moet het namelijk altijd voor jezelf doen)?;
    – Waarom wil je dit nu (en niet volgend jaar)?;
    – Waarom wil je deze gewoonte veranderen (en niet een andere)?
  3. Zet kleine stapjes
    Gewoontes veranderen is heel moeilijk. Het gaat om gedrag dat je al jaren vertoont en misschien wel heel vaak onbewust. Je mag niet verwachten dat je dit gedrag dan in één dag hebt veranderd. Wees realistisch en zet hele kleine stapjes richting het doel. Elke kleine overwinning mag je vieren en is weer een stap dichterbij!
  4. Focus op het positieve
    Kijk eens naar je doel die je in stap 1 hebt geformuleerd. Heb je hier het woordje ‘niet’, ‘minder’ of ‘geen’ instaan? Pas dat dan aan! Onze hersenen verwerken deze woorden namelijk heel slecht. Als iemand tegen je zegt dat je niet aan een roze olifant mag denken, dan zie jij die roze olifant direct voor je neus. Vanuit de psychologie is bekend dat wanneer het om gedragsverandering gaat, we positief moeten formuleren. Dus kies voor een positief doel (ik eet elke avond een stuk fruit) in plaats van een negatief doel (ik mag geen chips meer eten ’s avonds).
  5. Wees geduldig en neem de tijd
    Het aanleren van een nieuwe gewoonte kost tijd. Simpelweg omdat je hersenen nieuwe automatismen moeten aanleren en het leggen van deze nieuwe verbindingen is een langzaam proces. Gun jezelf die tijd en gooi niet bij de eerste tegenslag het bijltje erbij neer!

Gewoontes veranderen is niet makkelijk en gaat met vallen en opstaan. Soms is het handig om hulp van buitenaf te krijgen. Bij Blue Zones zoeken we eerst uit wat jouw verbeterpunten en risicofactoren zijn. Daarna maken we een persoonlijk plan van aanpak dat helemaal op jouw lijf geschreven is. En tot slot ga je onder begeleiding zes maanden aan de slag om nu echt blijvend te veranderen! Samen zorgen we ervoor dat je dit keer jouw nieuwe leefstijl wel volhoudt.

Meer weten of heb je een vraag? Neem gerust contact met ons op!

Gerelateerde artikelen

Emotie-eter of verleidingseter?

Gerelateerde artikelen 04.02.19Ben ik overspannen?Gerelateerde artikelenLees meer

Last van stress? Duik de mentale sportschool in!

Gerelateerde artikelen

Ben ik overspannen?

Gerelateerde artikelen