Blue Zones: de sleutel naar een gezond én gelukkig, lang leven!

Terug naar het overzicht

Blue Zones: de sleutel naar een gezond én gelukkig, lang leven!

Blue zones zijn gebieden in de wereld waar mensen gezonder, vitaler en gelukkiger hoogbejaard worden, vergeleken met de rest van de wereld. Wat is het geheim van deze mensen of van deze blue zones? Wat kunnen wij van ze leren? De Amerikaan Dan Buettner deed jarenlang onderzoek naar deze blue zones. Hij ontdekte een aantal interessante overeenkomsten. 9 uiteenlopende ‘geheimen’, van eye-openers tot veelzeggende bevestigingen. Het creëren van je eigen blue zone gaat om het vinden van een goede balans tussen je mentale en fysieke gezondheid. Wij helpen je daar graag bij!

  1. Een doel hebben in je leven
    Iets doen waarvoor je passie hebt, waarvoor je ’s ochtends je bed uit wilt komen, brengt jou letterlijk en figuurlijk tot leven. In de blue zones blijven de mensen ook na hun pensioen, tot op hoge leeftijd, actief voor hun levensdoel.
  1. Natuurlijke lichaamsbeweging
    In de blue zones doen mensen niet aan sport. Door veel alledaagse activiteiten te ondernemen krijgen zijn van nature volop lichaamsbeweging. Huishouden zonder mechanische hulpjes, lopend boodschappen doen en actief werken in de tuin. Zo blijven ze actief en in beweging!
  1. Sta bewust stil
    Iedereen is tegenwoordig altijd maar ‘druk, druk, druk’. Het is een gevaarlijke hedendaagse tendens. Zorg ervoor dat je meerdere keren per dag bewust stil staat, pauze neemt of iets op halve snelheid doet. Hierdoor ontstress je. In de blue zones zit dit ingebouwd in de dagelijkse routine door bijvoorbeeld te mediteren, even te niksen of een siësta te houden.
  1. Family first
    In blue zones komen familie en geliefden op de eerste plek. Ze doen dat extra stapje voor hun relatie, partner, kinderen en ouders. Ouders en grootouders gaan daar dan ook niet naar een bejaardentehuis, maar worden in huis genomen.
  1. Omring je met gelijkgestemden
    De mensen in de blue zones blijken te beschikken over een fijn sociaal netwerk die gezond gedrag bevordert. Vandaar dat er geen overgewicht is en eenzaamheid. Ook niet zo verwonderlijk, want word je omringd door gelijkgestemden? Die gezond leven, je helpen, steunen en waarmee je plezier kunt maken? Dat werkt positief. Geeft een goed en veilig gevoel.
  1. Eet voor 80%
    Inwoners van de blue zones stoppen met eten als zij voor 80% voldaan zijn. Opvallend is ook dat zij vaak hun kleinste maaltijd aan het eind van de dag eten en in de avond niet meer eten. Een handige truc die ze hierbij toepassen is het gebruiken van kleinere glazen en borden dan wij gewend zijn.
  1. Plantaardig eten
    Het dagelijkse eetpatroon in de blue zones bestaat voornamelijk uit plantaardig eten, waaronder veel groene groenten, verschillende soorten bonen, soja en linzen. Vlees en zuivel wordt beperkt gegeten. Daarentegen eten ze wel enkele keren per week vette vis. Een tussendoortje bestaat uit fruit en noten.
  1. Rode wijn drinken
    Op de meeste plekken waar mensen gemiddeld langer leven, drinken de inwoners met enige regelmaat een glas rode wijn. Het gaat dan gemiddeld om 1 of 2 glazen per dag. 
  1. Geloof
    Volgens onderzoek van Buettner zorgt het behoren tot een geloof voor een verlenging van de levensverwachting tot wel 14 jaar. Maar liefst 98% van de inwoners van de blue zones, behoren tot een geloofsgemeenschap. Welk geloof dat is, maakt hierbij niet uit.

READY? Ga nu voor je eigen Blue Zone en meld je aan voor ons programma!

Gerelateerde artikelen

Emotie-eter of verleidingseter?

Gerelateerde artikelen 04.02.19Ben ik overspannen?Gerelateerde artikelenLees meer

Last van stress? Duik de mentale sportschool in!

Gerelateerde artikelen

Ben ik overspannen?

Gerelateerde artikelen